Песен за моя Сид

Юлия Йорданова-Панчева

­

                

­

          Моят Сид не е герой от испанския средновековен епос или от драматургията на френския класицизъм. Моят Сид е по-древна находка – от анимационния филм „Ледена епоха“ (САЩ, 2002 г.), който вече десет години ни забавлява на широкия екран: разсмива ни, натъжава ни, умилява ни, после пак ни разсмива и накрая ни сприятелява с онзи „сид“, който дреме у всеки един от нас.

          Сид – „повелителят“, „господарят“, „рицарят“, „героят“. Арабската етимология на името е величава, но комичната му версия в американския анимационен филм като Сид Ленивеца – зоологически праобраз на днешния дървесен бозайник – го превръща в трикстер, в пародиен образ, който снема високите значения на литературното нарицателно и го „принизява“ – не, а го „приземява“ до височината на човешки поглед, вписва го във филмова алегория на твърде-човешкото и го прави обикновен, достъпен, познат, близък.

­

Горски ленивец, братовчед на мравояда

­

          Моят Сид е фигура на малкия герой. Чаплиновски типаж в рисувани анималистични одежди. С все същата походка и ръст спрямо новите си филмови спътници в живота – мамута, тигъра и другите им епизодични сподвижници от следващите серии. Сид можеше да бъде грозен, ако не беше симпатичен, което го прави почти красив. Той е с дребно тромаво туловище, наподобяващо станал от сън поспаливец, но иначе има стройна фигура като на израснал юноша в ранния пуберитет, с изпружен към висините врат и вечно ококорени очи, които надничат встрани с безмерното любопитство към този свят, в който ненадейно се е озовал – събуждайки или раждайки се, все едно, от небитието.

          Сид е сирак, захвърлено дете от семейство на ленивци. Но той е любознателен, емоционален, жизнен, пъргав, весел и буден – един невероятен ленивец! Сид търси приятели, но среща врагове, които обаче се смиляват пред беззащитната му искреност и неподкупна обичливост и остават завинаги негови закрилници и другари.

          Сид e ощастливеният неудачник, който преминава през куп изпитания и непосилни препятствия, но в крайна сметка оцелява от преизподнята на страданията, за да възтържествува като победител над злото и като истински късметлия. Той е малкият човек, който стъпва на пиедестала на успеха и става голям. Става „сид“. Типичен образ на вълшебна приказка без вълшебства.

­

Сид – новият филмов герой

­

         Историята на Ленивеца е част от друга, по-голяма сюжетна схема: мита за Апокалипсиса, видян през кадъра на Ледниковия период. Започват да се топят ледниковите плочи, които внезапно заливат със същинско цунами от страх древните животни на Земята. От серия в серия на анимационната поредица тече отчаяна миграция на животните към по-сигурна земна твърд при неистовата им борба за оцеляване в един жесток свят на природни катаклизми и повсеместна разруха. Заплашен е животът на първообитателите, включително на мъничкия Сид, който крачи лениво подир тревожните стъпки на тежкия Мани (мамута), бързия Диего (тигъра) и останалите им животински събратя в борбата за оцеляване.

­

Мани, Сид и Диего от „Ледена епоха“

­

          Но Сид сякаш остава чужд на тази митична битка между живота и смъртта, животните и природата, хищниците и тревопасните, големите и малките. Той си има свой свят, абсолютно непокварен от първичните инстинкти на животните. Дори няма осъзнат пол и в естествения си стремеж към любов, която така и не намира, без да иска става „майка“ (не „баща“ или „брат“) на изпадналите в беда динозавърски дечица. Води безгрижен и почти незасегнат от общата заплаха живот, отдаден на мирното и безвредно съществуване на един млад и неопитен ленивец. Но мимоходом е въвлечен в гонката на бягащите животни, които – попаднали в неговата компания – претърпяват пълно преображение на духа. Страшните стават благи, лошите – добри, слабите – силни, а силните – благородни.

          Сред останалите герои на „Ледената епоха“ Сид Ленивеца се отличава с безмерна незлобливост и безумен оптимизъм. На фона на всеобщото озверяване пред лицето на дебнещата гибел, надушена от гигантското животинско стадо, той остава чист и неопетнен като самотен ангел-бозайник.  Гледан с очите на естественик,  той е лишен от инстинкта си за самосъхранение и представлява човешкото в неговата идеална, почти платонична форма. Тези черти на характера му го изваждат от научната матрица на дарвинизма и го поставят в началото на една нова, хуманистична класификация на животинските видове, в която владеят човешките закони на състраданието и любовта. От лесна плячка на поредния срещнат зооморфен неприятел в хранителната верига на джунглата Сид се превръща в пръв учител по добродетелност, който – без да иска – изменя кода на животинските рефлекси в цялата популация. Постепенно всички представители на животинския свят тръгват подире му – а не той след тях, както привидно изглежда – и стават като него: весели и добри, сити и игриви, живеещи не за да оцелеят и заситят нуждите си, а за да доставят удоволствие (на себе си) и радост (на другите). Сид е духовно сит – той целият е душа, а не тяло. В този смисъл е твърде много човек… И става душата на животинската компания, като я еманципира от примитивизма на природното начало.

          Сид става малкият спасител на голямата джунгла, който от жертва на ледници и хищници се превръща в техен повелител и господар. Последният в животинската йерархия и първият в опита по човечност.

­

Тримата приятели от „Ледена епоха“

­

          Видян по този начин, анимационният филм „Ледената епоха“ може да се възприема не само като история за оцеляването на животинските видове по време на голямото топене на ледниците, а преди всичко като притча за възтържествуването на човечността по цялата планета, дори в сърцата на най-закоравелите хищници, които я населяват. Обещаният хепиенд във всяка серия от рисуваната поредица показва само едно: човечността побеждава животното у нас и ни помага да се преборим със свръхестествените стихии, независимо от къде идват и колко сме малки (или големи) ние пред тях.

          За разлика от високия литературен стил на испанския героически епос и френската класицистична трагедия, рисуваният филм на Крис Уедж и Майкъл Уилкън за героя, наречен Сид [1], обновява детския анимационен жанр с недетски хумор, който преработва всяка дидактика и патетика в приемлива за зряло възприемане форма. Така, без да има нещо общо с едноименните си предходници, анимационният епос за Сид представлява уникален продукт на съвременната развлекателна индустрия, който предлага скрити високи послания.

          Ето защо Сид Ленивеца – чаплиновският герой на голямата американска анимация днес – е моят филмов фаворит [2]:

­

­

Бележки:

[1] „Ледена епоха“ (2002 г.; режисьор – Крис Уедж; сценаристи – Майкъл Уилсън и Питър Ейкърман; музика – Дейвид Нюман; продуцент – Лори Форт); „Ледена епоха 2: Разтопяването“ (2006 г.; режисьор – Карлос Салдана; сценаристи – Питър Голки и Гери Суалой; музика – Джон Пауъл; продуценти – Лори Форт и Крис Уедж); „Ледена епоха 3 – Зората на динозаврите“ (2009 г.; режисьори: Карлос Салдана и Майкъл Търмайер; сценаристи – Майкъл Бърг, Питър Акерман, Майк Рейс и Йони Бренер; музика – Джон Пауъл; продуценти – Лори Форт и Джон С. Донкин); „Ледена епоха: Мамутска коледа“ (2011 г.; режисьор – Карън Дишър; сценаристи – Сам Харпър и Марк Рийс; музика – Джон Паесано; продуцент – Лори Форт); „Ледена епоха 4 – Континентален дрейф“ (2012 г.; режисьори – Стийв Мартино и Майк Търмейър; сценаристи – Майкъл Бърг, Джейсън Факс и Майк Рейс; музика – Джон Пауъл; продуцент – Лори Форт).

[2] Озвучаващи артисти в българския дублаж на филма: Мани – Георги Тодоров, Сид – Христо Мутафчиев, Диего – Николай Урумов и др. Преводач на български – Христо Дерменджиев. Продуцент на българското издание – Васил Новаков.

­

Забел.: Текстът се публикува за първи път в etopia.

­

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s