Волфганг Изер за облеклото

Из текст на Волфганг Изер за романа „Sartor Resartus“ от Томас Карлайл

etopia

pause

iser3iser1

                     Wolfgang Iser                                        Волфганг Изер

pause

          Основните събития от развитието на  [Диоген] Тойфелсдрьок са групирани около една застрашаваща живота му криза, която той накрая преодолява, създавайки своята Философия на облеклото. Съществува тясна връзка между фактите от живота и постоянно променящото се облекло и тази връзка е централна за философията на Тойфелсдрьок. […]

          Така „Sartor Resartus“ не е нито автобиография, нито изложение на философска система, въпреки че и двата елемента формират основната структура на творбата. Разказаният живот изисква философия, за да се справи със своята криза, а философията, към която е отправен зовът за помощ, е нещо повече от лек – тя продължава да променя същия този живот, без обаче да го улови в неговата цялост. […]

          Философията на облеклото, разработена от Тойфелсдрьок, следва да се схваща като анатомия на представянето. […] Ако облеклата не могат да се считат за форми на представяне в общоприетия смисъл на понятието, доколкото няма еднопосочно преминаване от нещо предсъществуващо към начините на неговото изразяване, тогава едно цялостно преоформяне на представянето изглежда необходимо. Още от самото начало Карлайл неизменно „счита Облеклото за устойчиво качество, а не за случайно обстоятелство, също толкова естествено и спонтанно, колкото листата на дърветата и оперението на птиците“. Несъмнено подобно твърдение снема от Тойфелсдрьок едно възможно обвинение в адамитство. И все пак то остава двусмислено, тъй като човешките същества не се явяват на този свят с „оперение“, подобно на птиците. Напротив, както Тойфелсдрьок признава: „Докато аз – Боже мой! – се покривах с мъртвото руно на овцете, кората на дърветата, пашкулите на червеите, кожите на воловете или тюлените, козината на дивите зверове; а навсякъде се шири подвижен параван от дрипи, отрупан с изровени от Костницата на Природата парцали, където те иначе щяха да изгният – нека да изгният по-бавно върху мен!“ Така носенето на дрехи като очевидно естествено явление въпреки всичко е продукт на човешко умение и, следователно, със сигурност няма естествен произход. […] 

          Представянето, както се схваща от Философията на облеклото на Тойфелсдрьок, има двойна насоченост: „Защото наистина, както Уолтър Шенди често настояваше, до голяма степен, ако не и изцяло определящо е Името. Името е първата Дреха, с която обгръщаш дошлото на земята Аз – оттогава насетне то прилепва към него, по-здраво (защото има имена, просъществували близо тридесет века) дори от самата кожа. А оттук – от позицията на външното – какви тайнствени влияния то предава навътре, чак до ядрото; особено в онези ранни времена на гъвкавост, когато цялата душа е все още детска, мека, а невидимото зрънце ще израсне в огромно дърво“. Дрехите, макар и метафора на нещо предсъществуващо, същевременно подражават на онова, което са предназначени да представят. Това е пластичността на човешката природа, която, като такава, не само остава неразбираема, но изглежда се оставя да бъде оформяна и моделирана в калейдоскопично  променящи се форми. В това отношение всяка дреха е „оперение“, макар и самата пластичност да позволява промени в оперението, когато това е необходимо. […]

          Философията на облеклото е един вид стенография за моделиране или преоформяне на човешката пластичност.

­

Забел.: Откъсът е от книгата на Волфганг Изер „Обхватът на интерпретацията“, София, 2004, изд. „41Т“ ЕООД, из частта „Възникването на дискурса между културите: „Sartor Resartus“ на Томас Карлайл“.

­

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s